dissabte, 22 de novembre del 2014

El sepulcre megalític de Ca Na Costa, el monument més antic de Formentera

Hui viatgem cap a la paradisiaca illa de Formentera per a conéixer un dels seus tresors que no ha estat esculpit per l'acció de la natura sino que és obra de la mà de l'home o millor dit d'un grup d'habitans de l'illa de fa quasi 4000 anys.

No resulta fàcil de trobar, perque està a la fi d'un caminal i no es veu directament des de la carretera. La millor manera d'arribar-hi si estàs al port és agafar el cotxe i anar en direcció Sant Francesc i girar quan una indicació cap a l'esquerra, encara al nucli poblacional de La Savina, assenyale Es Pujols.

Transitar per aquesta carretera que va de La Savina a Es Pujols és un goig als sentits per la bellesa del paissatge que formen Ses Salines a l'esquerra i l'estany Pudent a la part dreta.

Una construcció triangular junt a l'estany crida l'atenció. A mi em van dir que era un refugi de la segona guerra mondial, però al seu interior hi ha un forat profund amb una resta de maquinària, així que en realitat no sé ben bé quina era la seua utilitat.

Un poc abans d'arribar a Es Pujols, en una suau muntanyeta junt a l'estany i a la part dreta de la carretera està el monument funerari. Una discreta senyal de color rosa assenyala el camí.

Aquest dolmen és l'únic de les Illes Balears, i per trobar-ne altres semblants cal buscar-lo en terra continental. Però cal remarcar que és l'únic del món que té totes les parts que són de dins cap a fora, la cambra sepulcral a la que s'accedia a través de'una llosa perforada, anell de lloses radials a mode de contraforts, corredor d'entrada i un empedrat.

Al seu interior es trobaren restes òssies de huit persones, dues dones i sis homes, un d'ells patia gegantisme perque tenia una planta d'1,90 metres, cosa anormal als humans de fa quatre mil·lenis.

Per a donar misticisme al lloc cal dir que el corredor d'entrada mira directament a ponent just al punt on es pon el Sol un determinat dia de canvi d'estació.

El dElmen no ha arribat a nosaltres en les millors condicions, part de les seues pedres van ser utilitzades pels pagessos en les seues construccións i fins i tot la cambra sepulcral va servir de cossiol per plantar una olivera. Però el seu descobriment en l'any 1974 va posar de manifest que Formentera va estar habitada abans de l'era púnica.

Per a relaxar-te de l'excursió tens molt a prop el nucli turístic d'Es Pujols amb una espectacular platja que encara conserva els llocs en els pescadors guarden barca i utensilis de pesca, hotels i restaurants.